Beter een expert in je vak, dan een manusje-van-alles

Bijgewerkt op: 3 jun.

Ik zie het bijna elke dag passeren op sociale media: salons die aan hun volgers vragen welke behandelingen ze graag nog toegevoegd zien aan hun aanbod. Maar waarom is dat nu geen goed idee?


Ik geef het meteen eerlijk toe: ik was er vroeger ook schuldig aan. Ik breidde mijn aanbod zodanig uit in de hoop dat ik mijn agenda volledig kon vullen. Want dat is toch waar het om draait? Die agenda vullen met behandelingen zodat je kan zeggen dat je het druk hebt en dat je succesvol bent? Of toch niet…


Wanneer je diensten toevoegt aan je aanbod, is het vooral belangrijk dat ze passen binnen de visie van jouw bedrijf. Zou jij je geen vragen stellen mocht Apple plots ijsjes verkopen? Ik dacht het wel. Zorg er daarom eerst voor dat je jouw visie duidelijk hebt. Zo kan je makkelijk aftoetsen of de dienst die je wil toevoegen past bij wie jij bent en waar jouw salon voor staat.


Onze visie


Onze visie is heel duidelijk: wij willen onze klanten helpen om hun zelfvertrouwen op te krikken door hun natuurlijke schoonheid in de kijker te zetten. Daarvoor werken we zowel op de binnen- als op de buitenkant. Het is daarbij nooit onze bedoeling om iemand te veranderen, we helpen de natuur enkel een handje. Het aanbieden van een afslankkuur zou bijvoorbeeld volledig in strijd zijn met waar wij voor staan en past dus helemaal niet in ons aanbod. Heb je een duidelijk beeld van jouw ideale klant? Dan weet je ook dat je deze klant niet zal aantrekken door de ‘verkeerde’ behandelingen aan te bieden.


Jouw ideale klant wil betalen voor jouw expertise en moet dus duidelijk voelen dat jij de expert bent. Door steeds met twintig verschillende behandelingen bezig te zijn, zullen je klanten niet goed weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Bied je slechts drie à vier behandelingen aan? Dan weet je klant exact wat jij doet en is ze meer overtuigd dat je het ook echt goed zal doen. Je wordt steeds beter in deze behandelingen, waardoor je je al snel een expert kan noemen. Dat jij je klanten als de beste kan helpen, daar draait het om.


Help, ik heb nog geen gevulde agenda


Wanneer je start, mag je gerust iets ruimer gaan in je aanbod zodat je eventuele lege plaatsen kan opvullen. Is jouw agenda al voor 80% gevuld? Dan kan je de prijs van een bepaalde behandeling laten stijgen of al enkele diensten kiezen waar jij blij van wordt. Door te elimineren krijg je steeds meer klanten die jij graag wil en kan je de behandelingen uitvoeren waar je gelukkig van wordt.


Ben je bang dat jouw agenda toch vrij leeg zal blijven als je enkel voor de behandelingen kiest die je wil aanbieden? Dan kan je in het begin nog een uitgebreider aanbod aanhouden, maar in je marketing enkel spreken over waar jij je focus op wil leggen. Van zodra ik de keuze maakte om meer op gelaatsverzorgingen te focussen, heb ik mijn nagelbehandelingen niet meer in de kijker gezet. Ook de term nagelstyliste liet ik achterwege, omdat ik meer mijn imago van huidexpert wil promoten.


Mijn besluit? Toon dat je een expert bent in je vak en verlies je niet in tientallen verschillende behandelingen, zo zal je echt uitblinken in wat je doet.


Veel succes!



5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven